Стани част от колектива

Нова работа! Нови колеги! Нова среда! Нов шеф! Звучи ти познато, нали? Когато започваме нова работа, има куп неща, които ни смущават и объркват. 

Понякога се чувстваме като в небрано лозе, ако хората от колектива не направят първата крачка да се запознаят с нас и да ни приобщят към колектива. Начинът, по който „ни тръгне“, предопределя как ще се развие кариерата ни оттук нататък. Ето затова е от особена важност как ще се представим в самото начало и дали ще се сприятелим с колектива. От отиването ти на работното място трябва да знаеш, че голяма част от колегите ти ще си изградят мнение за теб, което след това трудно може да бъде променено, ако нямаш общо поле на работа. Така например, ако си в ролята на „срамежливото момиче, което не смее да пита“, може да си останеш с този имидж месеци наред и колегите трудно ще те погледнат сериозно, каквото и да направиш. По същия начин – ако от започването на новата работа страниш от колектива, държиш се хладно и недружелюбно, няма как някой да поиска да контактува с теб, предвид че не те познават.

 

Действай
Много е важно да прецениш поведението си спрямо длъжността, която заемаш. Ако си мениджър, не е редно да си прекалено свита и дръпната. И обратното – ако си секретарка, не бива да имаш поведение като на шеф. Универсално правило за всички новаци е да са усмихнати и дружелюбни с колегите си. Запознай се с всички наоколо, представи се, ако ръководството е пропуснало, и обясни с какво ще се занимаваш.

В добрите компании идването на нов служител се посреща със специално представяне пред останалите. В българската действителност обаче това рядко се среща, така че е нужно да действаме сами, за да разберем кой кой е и да ни разберат ние кои сме. Запознай се с йерархичната подредба във фирмата, за да не попаднеш в неловко положение, пренебрегвайки някой от висшестоящите. Поискай да ти бъдат добре обяснени задълженията, за да можеш да влезеш в най-кратък срок в ритъма на работа и да не се чувстваш като новодошъл дълго време.

Много е важно да отсееш кои въпроси са важни и от значение за работата ти и кои са излишни. Причината е, че задаването на прекалено много, на моменти глуповати въпроси ще подразни колегите ти. Те имат свои ангажименти и предостатъчно работа, за да се занимават с теб и да са ти като детегледачка. Понякога дори не се усещаме как попадаме в подобна ситуация и хората започват да ни се дразнят, тъй като ние ги занимаваме само със себе си и те не успяват да си вършат работата пълноценно. Затова, преди да зададеш поредния си въпрос, помисли дали не можеш сама да се справиш със задачата си. Така ще покажеш, че може да вземаш решения и имаш свой стил на работа, а не си просто робот, който слуша и изпълнява.

 

Не бива да изпадаме и в другата крайност – да си действаме както ние си знаем и да не се съобразяваме какво ни казват. Накратко казано: „Като си пееш, Пенке ле, кой ли те слуша?“ Понякога прекалената упоритост и твърдоглавието може да ни изиграят лоша шега и да подразним старите кучета.

 

Едно от най-трудно преодолимите препятствия, когато започнем нова работа, е да се внедрим в изградения вече колектив. Тези, които от години работят на въпросното място, си пазят името и територията доста настървено. Това не означава, че са лоши, а просто искат да запазят позициите си и първоначално винаги си имат едно наум за новаците. Преди да се отпуснат и да те приемат като част от екипа, е нужно да мине време и да спечелиш доверието и симпатиите им. Ако ти си положително настроена и си вършиш съвестно работата, няма начин с времето да не бъдеш приета добре от останалите. В противен случай проблемът определено не е в теб!

 

 

източник: ladymagazine.bg

снимка: 138job.com

No Comments Yet

Leave a Reply