Как да си набавим ПРОТЕИН по време на пости

Всички искаме да сме здрави, в добра форма и заредени с много енергия. Пролетта обикновено е сезона в който ни наляга пролетна умора, алергии от цъфтящите растения и други подобни. Какво да направим за да постигнем това. На първо място е много важно да знаем, че основния източник на енергия за нашия организъм е ханата. Тя е нашето гориво. Затова е необходимо да сме много внимателни с какво се храним. Сега е и периода на Великденските пости и много хора ги спазват. Как да си набавите така необходимите полезни вещества хранейки се без месо и млечни продукти?

Храната е съставена от белтъчини/протеини, въглехидрати, мазнини, витамини, минерали, вода, ензими, груби целулозни влакна, ароматични вещества, оцветители и антиоксиданти. От тях само протеините, въглехидратите и мазнините подлежат на преработка в храносмилателната система. Протеините се разлагат на аминокиселини, мазнините – на мастни киселини, а  въглехидратите – на прости захари – глюкоза. От получените вещества клетките получават енергията, скрита в храната.

Протеините са най-важната структурна единица  на клетката и на ензимите, без които клетките не могат. След водата протеините са в най-големи количества в нашето тяло.  Половината от сухата ни  телесна маса, в т.ч. мускули, кожа, коса, нокти, очи, имунна система е съставена от протеини. Те са изградени от аминокиселини. Съществуват 20 различни жизненоважни аминокиселини. Девет от тях известни като незаменими не могат да се произвеждат в човешкото тяло и трябва да се набавят от храната. Ако те не се набавят темпото на създаване на нови протеини се забавя,  и може да спре напълно, тъй като тялото ни губи протеини всеки ден. Организмът ще старее, без да се подновява и ще бъде обречен на загиване. Всекидневното приемане на протеини осигурява изграждането на нови протеини. Протеините са важни и защото техният прием стимулира отделянето на хормона глюкагон. Този хормон има обратна на инсулина физиологична функция. Да си припомним: Именно излишното количество инсулин ни прави дебели и ни пречи да отслабнем.  Той е причината да чувстваме глад, замъглява ума ни, намалява силите и издържливостта ни и увеличава вероятността да се разболеем. Тези нблагоприятни ефекти на инсулина могат да бъдат предотвратени от неговия противник – глюкагона.

proteins1
smh.com.au

Великденските пости са чудесен начин да пречистим организма от насъбраните досега токсини. 40-дневната диета без каквито и да е животински продукти обаче има и своите недостатъци.

Най-сериозният от тях, безспорно, е отсъствието на жизнено важни за здравето вещества като протеините. Те са нужни за редица процеси – от възстановяването на мускулите до снабдяването ни с нужната дневна енергия. Ето и кои са най-добрите източници на безмесни протеини, които можем да ползваме в този период.

Киноа –  изключително полезна храна, киноата е богат източник на витамини, минерали фолати, но съдържа и значително количество протеин. При това говорим за всичките девет есенциални аминокиселини, които той може да ни набави. В една чаена чашка киноа има осем грама протеин.

kinoa
Pinterest

Едамаме  позната най-вече в азиатската кухня, това е вид зелена соя, която може да се намери и в някои от родните хипермаркети. Тя е много богата на протеин и фибри (в една чаша има такова количество, каквото в четири филии пълнозърнест хляб), като се консумира най-вече сварена. За да не хабите полезните вещества обаче, препоръчваме да я готвите на пара.


Чиа –
 миниатюрна на външен вид, напомняйки най-дребния вид леща, чиата е богата не само на протеин, но и на омега-3 мастни киселини и фибри. Съдържа още желязо, калций, магнезий и цинк, а само в две супени лъжици от нея имате почти 10 грама протеин.

chia
laurenconrad.com


Леща –
 една от типичните български зърнени храни е предпочитана от повечето българи, но е факт, че е особено подходяща за период с липса на месо на трапезата. Има високо съдържание на витамин B, фолати, фибри, както и протеин. Доказано е полезна за сърцето, а също така и смъква бързо кръвното налягане.

Нахут – тази бобова култура е с изключително високо съдържание на фибри, които имат свойството да потискат глада, както и протеин – в една чаена чашка се съдържат 14 гр. Особено помага в случай, че страдате от лош холестерол.

peanut butter
www.al-baha.cc

Фъстъчено масло – един от най-популярните продукти зад Океана изобилства от протеин (32 гр. в 1/2 чаена чашка), фибри и мононаситени мазнини. Факт е обаче, че в състава му присъства и доста захар, така че консумирайте умерено, особено като имате предвид, че е и вкусно.


Елда –
 противно на ширещото се мнение, тя не е зърнено растение, а семена на плод, подобни на ревена. Добрата новина е, че е страхотна алтернатива за хора с алергия към глутен. Богата е както на протеин, така и на вещества като глутамин, аргинин и левцин, като по този начин намалява холестерола в организма.Консумира се варена или на пара, като преди това се изкисва.

 

 

 

 

източник: www.ladymagazine.bg / http://likealady.bg/

снимка: Pinterest

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.