Истината за Метаболизма

Повечето от нас споделят, че имат бърз или бавен метаболизъм. Но едва ли знаят как точно протича…и дали биха могли да го променят?

 

Метаболизмът е обмяната на веществата в организма ни. Един непрестанен процес на постоянна трансформация на веществата и енергията. Най-лесният начин да го обясним е да го сравним с механизмите, които се използват, когато зареждаме колата с гориво, палим двигателя и изчерпваме всичко налично. Сякаш имаме енергийно ефикасна кола – така работи нашия метаболизъм. И той може да варира със скоростите (колкото по-бърз е, толкова по-бързо ще изгорите мазнините)! Въпросът е как да накараме метаболизма да работи по най-добрия за нас начин?

КОЙ ТИП Е?

Има само две категории: бавен и бърз метаболизъм. При единия с физическата активност горят мазнините, а при втория – въглехидратите. Нито един от двата не е по-добър от другия, но откритието кой тип е вашия ще ви научи да се съобразявате с него. . Това най-лесно се определя още в детството, когато има много тичане и игри. Ако сте успявали да тичате дълго без усилие на далечни разстояния, то вие изгаряте бързо мазнини и сте с добро аеробно ниво (точката, в която тялото ви започва да използва кислород при физическа активност). Ако сте предпочитали да тичате на кратки разстояния и бързо сте се уморявали, след което бързо сте се възстановявали, то изгаряте въглехидратите в организма си и сте с висок анаеробен праг (това е точката, в която тялото ви спира да използва кислород, когато е активно).

КАЛОРИЕН БАЛАНС

Поетата чрез храна енергия трябва да не надвишава енергийните потребности на организма. В този случай теглото не се променя. Желателно е да имате пълен покой – т. нар. базов метаболизъм (приетите калории са колкото изгорените). Ако са повече, отколкото са необходими на организма за поддържане на жизнените му функции теглото се покачва  –  в мускулна маса (при трениране и правилно хранене) или в мазнини (в повечето случаи). В тези ситуации калорийния баланс е положителен. Съответно, отрицателен калориен баланс се наблюдава, ако се приемат по-малко калории, отколкото се горят. Тогава организмът разгражда  синтезирани вече тъкани (най-вече мускулна и мастна), за да попълни енергийните си депа. В резултат на това е налице загуба на тегло.

ПОВЕЧЕ и ПО–ЧЕСТО ХРАНЕНЕ

Според учени, ако ядете на всеки два-три часа, ще стимулирате организма си. Т.е. едновременно консумирате повече и горите повече енергия.С такъв режим ще подхранвате мускулите си, тъй като те се нуждаят от непрестанно гориво. Но ключът е да подбирате правилно менюто си! Увеличете дажбите от храни, богати на фибри, като леща и други бобови растения, тъй като те се смилат трудно. Така тялото ви ще работи значително повече докато ги разгради.

ИЗКЛЮЧЕТЕ КЛИМАТИКА

Всеки дискомфорт в температурата води до намаляване на апетита. След проведено изследване е доказано, че някои от удобствата на човешката цивилизация като климатиците и централното парно отопление са виновни за увеличаване на храненето и съответно на теглото ни. Ако не разчитате на тях у дома, тялото ви ще изразходи повече калории, тъй като ще му се наложи да се охлажда или затопля само.

ВНИМАТЕЛНО ПОДБЕРЕТЕ УПРАЖНЕНИЯТА

Стресовият хормон кортизол не е приятел на метаболзма ви. Стресът увеличава кортизола и инсулина и води до изгаряне на мускулна маса вместо на мазнини. Това за съжаление увеличава запасите на мазнини в областта на стомаха. Противоположно на това, което си мислим, продължителното тичане също не е решение. Дългите периоди на сърдечносъдови упражнения карат тялото да произвежда кортизол, от който директния ефект е…складиране на мазнини.

СЪНЯТ И ОТСЛАБВАНЕТО

Има теория, че колкото по-малко спим, толкова повече слабеем. По време на сън обмяната на веществата се забавя и се изразходва по-малко енергия и уж, ако спим по-малко ще топим повече мазнини. Но се оказва точно обратното! Хормони като кортизол,инсулин,лептин и адреналин се стимулират от дневната светлина и привеждат организма ни в действие, т.е. будни сме, консумираме храна и сме готови за всякакви активности. През нощта действат други хормони, които са отговорни за изгарянето на мазнини-това са глюкагон, HGH,тестостерон и мелатонин. В тъмната част на денонощието имаме период на възстановяване, при което метаболизмът ни е стимулиран да действа на висока предавка и това е моментът за ефикасно горене на мазнини.

УСКОРЯВАНЕ

Вместо да пресмятате изядените калории, за предпочитане е да си изградите стартегия за ускоряване на базовия метаболизъм. Обменните процеси се забързват след всяко хранене. Затова хапвайте на интервали , не по-големи от 4 часа и с малки порции. така ще усвоите пълноценно хранителните вещества и няма да предизвикате негативен отговор от страна на метаболизма в дългите часове, през които сте без храна. Винаги закусвайте, защото пропускането на закуската се възприема от организма като гладуване и метаболизма се забавя, за да пести вещества. Започнете да спортувате редовно, като тренирате с тежести. Усилената мускулна тренировка ускорява метаболизма в продължение на часове.

 

 

източник: ladymagazine.bg

снимка:shape.com

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.